اعتراف به ناکارآمدی سیاست تحریمی علیه روسیه، پاسخ مسکو به افزایش توان نظامی ناتو در نزدیکی کالینینگراد، انتقاد لاوروف از روند اجرای توافق غلات، موضوع مذاکرات وزرای دفاع ناتو و اطلاعات مستقیم پوتین از جبهه نبرد، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

ناتو نابودی تجهیزات غربی در ضد حمله کی‌یف را تأیید کرد

به گزارش قدس آنلاین،  "ینس استولتنبرگ"، دبیر کل ناتو شب گذشته، چهارشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل اعتراف کرد که نیروهای مسلح اوکراین تجهیزات نظامی غربی قابل توجهی را در جریان این ضد حمله از دست داده است. وی گفت: «البته وقتی چنین حمله گسترده‌ای انجام می شود، مسلماً خساراتی نیز وجود خواهد داشت. و این در مورد تجهیزات نظامی ناتو نیز صدق می کند.» 

استولتنبرگ یادآور شد منتظر است تا آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گزارشی در این زمینه به او ارائه دهد. دبیرکل ناتو افزود: "امیدوارم در جریان گفتگوی مستقیم، تصویر روشن تری از وضعیت فعلی میدان نبرد به دست بیاورم."

سرهنگ داگلاس مک گرگور، مشاور سابق پنتاگون نیز شب گذشته اعلام کرد که ارتش اوکراین در جریان ضد حمله خود نتوانسته موفقیتی به دست آوردند. 

این کارشناس نظامی آمریکایی در مصاحبه زنده با کانال یوتیوب Judging Freedom گفت: «من به شما می گویم که ارتش اوکراین هیچ موفقیتی به دست نیاورده است، زیرا در این ضد حمله همه چیز به توانایی رسیدن به خط اصلی دفاعی نیروهای روسیه، شکستن این خط دفاعی و حرکت برای رسیدن به یک هدف مهم مانند شهر ملیتوپل گره خورده است. ولی در این خصوص پیشرفتی حاصل نشده است.»

به گفته مک گرگور، "دستاوردهای" ضد حمله نیروهای نظامی اوکراینی که در گزارش های ارسال شده از کی‌یف شرح داده شده، از واقعیت در حال رخ دادن در منطقه جنگی دور است و بنابراین ارزشی ندارد. به عنوان مثال، نیروهای اوکراینی ممکن است «دو یا سه ساختمان تخریب شده» را که در فاصله 15 تا 25 کیلومتری خط دفاعی ارتش روسیه قرار دارند، تسخیر شده نشان دهند.

روز گذشته روزنامه "واشنگتن پست" گزارش داد که ضد حمله ناموفق نیروهای مسلح اوکراین می تواند بر روابط کی‌یف با کشورهای غربی تأثیر منفی بگذارد. به نوشته این نشریه، موفقیت‌های ضعیف ضد حمله اوکراین می‌تواند بهانه جدیدی را به دست منتقدان کمک نظامی غرب به کی‌یف بدهد.

روز گذشته، دنیس پوشیلین، سرپرست موقت سرزمین دونتسک، گفت که نیروهای اوکراینی قادر به پیشروی جدی در طول خط مقدم جبهه در جریان ضد حمله خود نبودند. وی در عین حال تاکید کرد که ضد حمله ارتش اوکراین را نباید  دست کم گرفت. 

روز سه شنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، یادآور شد که ضد حمله گسترده ارتش اوکراین با استفاده از تسلیحات نظامی ارسالی از سوی غرب در 4 ژوئن آغاز شد و هم اکنون ادامه دارد. پوتین در عین حال تاکید کرد که تلفات پرسنلی نیروهای اوکراینی در جریان این ضد حمله به فاجعه نزدیک شده است.

چند روز قبل، استفان برایان، یکی از مقامات سابق پنتاگون و روزنامه نگار آمریکایی فاش کرده بود که نیروهای مسلح اوکراین در جریان تلاش برای حمله به منطقه زاپروژیا متحمل خسارات سنگینی شده‌اند که برای ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، موقعیتی ناخوشایندی است. برایان بر اساس اطلاعات نظامی گفت: تیپ 47 مکانیزه ارتش اوکراین که از جمله "بهترین‌ها" در نیروهای مسلح اوکراین است، حتی با ترکیب کامل و تجهیزات غربی در عقب راندن نیروهای روسی موفقیتی بدست نیاورد.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین آخر هفته گذشته و در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در کی‌یف،  آغاز  عملیات ضد حمله را تایید کرد.با این حال، وی جزئیاتی از این عملیات ارائه نکرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.